Vad blir det till middag?

 
 
 

Mataffären.se är en internetbaserad mataffär inom KF-koncernen. Affärsidén är att förena dagens moderna teknik med ett personligt engagemang för att erbjuda dagsfärska råvaror – och allt annat som kan behövas i ett hushåll – direkt hem till kundens dörr.  

– Det som är unikt med Mataffären.se är den goda kvaliteten och färskheten, säger Niklas Zeitlin, vice VD och e-handelsansvarig. Vi är en fullsortimentsbutik med 7 000 dagligvaruartiklar, men vårt färskvarusortiment är lagerlöst. Det betyder att vi köper hem färskvaror efter försäljning. Frukt får vi till exempel hem vid två skilda tillfällen varje dag, för att säkerställa att den alltid är färsk när den når kunden, säger Niklas.

På webbplatsen Mataffären.se beställer kunderna sina varor och anger när de vill ha dem levererade hem. Varorna körs sedan ut med tvåtimmarsintervaller från klockan 09.00 på morgonen till kl 22.00 på kvällen, och kunderna betalar enkelt över nätet eller med kort och kod i trådlösa terminaler när de tar emot sina leveranser.

 

EGNA BAGARE I BANDHAGEN

Mataffären.se är en övning i logistik som ställer sina krav. För näst efter livsmedelshantering och hygien är effektivitetsaspekten den viktigaste delen av verksamheten. Mataffären.se’s 3 000 kvm stora lokaler i södra Stockholm fungerar både som logistikcenter och färskvaruhantering. Man har sina egna kött- och fiskmästare och bagare. Totalt arbetar 40 personer med att preparera och packa varorna efter kundernas beställning.

Mataffären.se lanserades 2008 och det roligaste med dagligvarubranschen menar Niklas är att den är så otroligt expansiv. Han berättar att Runelandhs har varit en viktig partner när det gäller uppbyggnaden av den interna logistiken, med bland annat lagermöbler och vagnar för exempelvis kött och charkhantering.

– Vi har byggt företaget från grunden och har varit tvungna att skapa nya rutiner och nya flöden vartefter vi har växt. Det händer hela tiden nya saker både inom e-handel och inom mat och när vi har ställts inför utmaningar under resans gång har Runelandhs hjälpt oss att snabbt och effektivt hitta lösningar.

 
 

BLIXTSNABB SERVICE I EN BLIXTSNABB BRANSCH

Niklas fick sin första kontakt med Runelandhs via nätet, precis som många andra kunder, och kände att han snabbt fick en personlig kontakt med teamet där.

- Det är kanske konstigt att säga som e-handlare, säger han, men när det gäller Runelandhs lyfter jag hellre luren, och pratar direkt med Tobias eller någon annan av deras säljare, istället för att maila. Jag behöver inte ha koll på några artikelnummer eller varubeteckningar. De går blixtsnabbt tillbaka i historiken för att se vad jag har beställt tidigare, och allt jag behöver säga är "Jag vill ha en sådan där grå som jag köpte förra året", så vet de precis. Det är förträfflig service!