Naprapat Carin Möllers 5 bästa tips

bildserie_lsida_800.jpg

Vi ställde frågan vad som är viktigt att tänka på ur ergonomisynpunkt om man har ett stillasittande jobb. Leg. Naprapat Carin Möller svarar:

  • naprapat_cm.jpgDet i särklass viktigaste rådet till dig som har ett stillasittande/-stående jobb är att se till att röra på dig i övrigt. Träning 3-4 gånger per vecka är optimalt, men underskatta aldrig vardagsmotionen! Hållningen, orken och koncentrationen blir i längden så mycket bättre.
     
  • Ha ett kort program med lite rörelser som är återkommande. En bra grej är att lyfta axlarna mot öronen och spänna för att sedan slappna av helt.
     
  • Sätt en timer som piper till en gång var 20:e minut som påminner om att sträcka på dig.
     
  • Sitt/stå inte i samma position för länge. Det är mycket bättre att sitta/stå väldigt fel men att istället byta lägen väldigt ofta. Hitta anledningar att röra dig från skrivbordet.
     
  • Se till att ha rätt inställningar på skärm, dator och stol då du större delen av tiden ändå hamnar i ett stilla läge.

Naprapat Carin Möller - naprapatkalmar.se
 


 

Variera mera!

Med rätt hjälpmedel kan du förebygga en felaktig hållning och minskar risken för förslitningsskador genom att variera dina rörelser.

Ett höj- och sänkbart skrivbord gör att du kan anpassa arbetshöjden och arbeta mer flexibelt genom att stå eller sitta.

En sittboll hjälper dig att aktivera magmusklerna, sidomusklerna och ryggmusklerna medan du sitter.

Ergonomiska fotstöd bidrar till en korrekt sittställning och avspänd benmuskulatur samt till en skönare arbetsdag.

När du ställer dig upp hjälper en ståmatta att dämpa belastningen på fötterna.

- Och glöm inte att ta paus från arbetet ibland!

bild1_skrivbord.jpgbild2_sittboll.jpgbild3_stamatta.jpg